Rakas rämä, mutta oma -seminaarit syksyllä 2017

Seminaari on tarkoitettu kaikille, joiden perheissä tai lähipiirissä on ollut tai on päihteiden käytöstä aiheutuvia vaikeuksia. Nämä vaikeudet ilmenevät usein monin tavoin kuormittaen perheenjäsenten mielenterveyttä ja fyysistä jaksamista vieden elämästä ilon ja toivon. Lähtökohtana on näkemys perheestä voimavarana silloinkin kun siinä on avuntarpeita ja ristiriitoja. Kuinka löytäisimme rakentavan tavan kohdata elämäämme sisältyvät vaikeat ihmissuhteet ja ongelmat sekä tiedostaa omat auttamisen ja ymmärtämisen rajamme?

1 Näytös Häpeän ja syyllisyyden synty

Kertoo kuinka erilaiset tilanteet läheisissä ihmissuhteissa vaikuttavat tapaamme ajatella ja tuntea.

2 Näytös Kurjat ja kiitolliset tilanteet sukupolvien ketjussa

Tarvitaanko aina kriisi, jotta suunta muuttuu? Kuinka kriisi käsitetään ja käsitellään.

Ohjelmassa tarjoilutauko 2. näytöksen jälkeen.

Tähän teemaan palataan hetkeksi ennen siirtymistä näytökseen numero 3.

3 NäytösEheys ei ole täydellisyyttä

Toipuminen on eheyttävää silloin kun uskaltaa kohdata keskeneräisyyttä ja jatkaa matkaansa sen kanssa.   Käsitellään perheenjäsenille tarjolla olevia kokemuksellisia ja hoidollisia verkostoja sekä muita toipumista edistäviä osatekijöitä.  Kolmannen osan rakenne on löyhempi, koska tarkoitus on käyttää aikaa osallistujien kanssa täydellisyyden vaatimuksen tunnistamiseen ja siitä puhumiseen.

Rakas rämä, oma perhe-seminaari Hämeenlinnassa la 9.9.2017 Rakas rämä, mutta oma -seminaari Kuopiossa la 30.9.2017 Rakas rämä, mutta oma -seminaari Helsingissä la 7.10.2017 Rakas rämä, mutta oma -seminaari Turussa la 11.11.2017